Jókai idézetek, érdekességek

figyelem

"Jókai a kávéházban

Jókai tíz évben egyszer sem ment el holmi kávéházba, de Balatonfüreden kivételesen megtette, egy-két országos nevű barátjának kedvéért. Ma is él Balatonfüreden több öregúr, aki érdekes kis epizódokat tud Jókainak füredi délutánjairól. Sorra fölkerestem a tihanyi apátot Halbik Cipriánt, az idősebb Kéthly bárót, egész Füred "Gyula bácsi"-ját: Mészöly Gyulát és Tarányi Ferenc földbirtokost. Mind túl van már a nyolcvanon. A 86 éves Gyula bácsi mondta el a következő esetet:

- A régi nevezetes Gyönyörde alatt, a balsarokban volt a Jókai-asztal, ahol egy ideig tarokkoztak, késobb csak társalogtak. Megesett, hogy ott ült Jókai Csemegi Károllyal, aki valami bonyolult jogi kérdésről beszélt. Az újságot, amit szerettem volna elolvasni, szokása szerint a hóna alatt tartotta, olykor harmadmagával. Lementem fürdeni a Balatonra és estefelé, amikor visszatértem, Csemegi még mindig a hóna alatt szorongatta a Pesti Hírlapot meg a többit és Jókai még akkor is türelmesen hallgata. - Azt hiszem, félig-meddig kimerítettem a komplexumot - mondta Csemegi. - Végeztem a megokolással. - Én meg a holnapi regényfolytatással - tette hozzá Jókai felém forulva. Kiderült, hogy egy kukkot sem tud abból, amit Csemegi mondott: a hosszú előadás alatt magában elmélázva szőtte-fonta készülő regényének a meseszálait. Szokása szerint. Úgy látszik, ez volt a titka annak, hogy Jókai oly csöndes előzékenységgel szokott hallgatni a legtöbb társaságban. "

/Tábori Kornél: Jókai regénye (1925) Lejegyezte: Ács Anna/

komment
2007. augusztus 13.
süti beállítások módosítása